معرفی انواع سنسورها در پرنده‌های dji و وظایف آن‌ها

معرفی انواع سنسورها در پرنده‌های dji و وظایف آن‌ها


در این مطلب به معرفی انواع سنسورها در پرنده های dji میپردازیم به صورت مجزا وظایف هر کدام را توضیح میدهیم.

سنسورهای ویژن (دیده بانی)؛ برای جلوگیری از برخورد پرنده به موانع

این سنسورها بسته به نوع پرنده میتواند در جهات مختلف بدنه جایگذاری شده باشد.

یکی از مشکلات رایج هلی شات ها برخورد به موانع مختلف است، این برخورد خصوصا برای کسانی که اولین پروازهای خود را با پرنده (هلیشات) انجام می دهند، بیشتر اتفاق می افتد. با استفاده از سنسورهای ویژن می توان جلو برخورد هلی شات به موانع پیش رو را گرفت.

این سنسورها به طور اتوماتیک عمل می کند و در صورت مشاهده مانع توسط دوربینهای کم کیفیتی که ما بعنوان سنسورهای ویژن میشناسیم مسیر کوادکوپتر را تغییر می دهد اما نکته اصلی اینجاست که خلبان به هیچ عنوان نباید به این سنسورها و عملکردشان اعتماد کند چراکه این سنسورها بسیار خطاپذیر هستند و با کوچکترین تغییری در محیط مانند تغییر در میزان و شدت نور یا تعویض مود پروازی یا تغییر در سرعت یا کرش کوچک قبلی عملکرد خود را از دست میدهند؛ بنابراین هرگز به این سنسورها اعتماد نکرده و اعتمادتان را برروی مهارت خود بگذارید.

اگر سنسورهای ویژن عملکرد صد درصد درستی داشتند ما هرگز  شاهد کرش پرنده ها نبودیم.لذا کمپانی dji تاکید بر توجه به محیط اطراف پرنده توسط خلبان در حین پرواز دارد تا سنسورهای ویژن و این سنسورها صرفه جهت جلوگیری از برخورد پرنده به موانع طراحی نشدند بلکه برای سایر عملکردهای پرنده مانند تعقیب سوژه یا رفتن در مسیر خاص یا حفظ پایداری پرنده تعبیه شده اند.

بنابراین اگر مشکلاتی مثل عدم تعادل پرنده را در نرم افزار مربوط مشاهده کردیم این خطا مربوط به سنسورهای ویژن هست که از طریقه کالیبره اسیستنت سنسورها رفع میشود.البته اگر مشکل سخت افزاری در میان نباشد.

درسته که با وجود افزایش تعداد این سنسورها در پهپاد شاهد افزایش قیمتی انها هم هستیم اما این تفاوت قیمت دال بر بهتر بودن عملکرد سنسورها در پرنده ندارد و بیشتر تحت تاثیر تبلیغات تجاری هست تا عملکرد ۱۰۰ درصد درست بنابراین پهپاد خودتون رو بخاطر عدم وجود سنسور برخورد در اطراف پرنده که عملا کارکرد قابل قبولی ندارد تعویض نکنید؛چراکه به گفته خود کمپانی این سنسورها در شرایط ایده ال نوری و جوی عملکرد خوبی دارند اما در تجربه برای ما و سایر کاربران اثبات شده که به هیچ عنوان به این سنسورها نمیشود تکیه زد و اینها بصورت دستیار کمکی هستند

سنسور ژیروسکوپ؛ برای حفظ تعادل پهپاد

در ادامه بحث انواع سنسورها در پرنده های dji باید بگوییم ؛ همه پرنده ها از سنسور ژیروسکوپ استفاده می کنند. این سنسور اطلاعات مربوط به تغییر زاویه را در اختیار درایوهای کنترل کننده می گذارد. به این ترتیب سرعت چرخش موتور بر اساس دیتای واقعی تنظیم می شود. اهمیت این سنسور خصوصا در زمان چرخش ها بیشتر می شود. کار کرد اصلی سنسور ژیروسکوپ حفط تعادل پرنده در طول مدت پرواز است.

سنسور بارومتر؛ برای اندازه گیری ارتفاع پرنده از سطح دریا

چرا که ارتفاع پرواز در پرنده اهمیت زیادی دارد. سنسور بارومتر وظیفه اندازه گیری و ثابت نگه داشتن ارتفاع پرواز کوادکوپتر را بر عهده دارد. بارومتر تغییرات ارتفاع را از طریق اندازه گیری فشار هوا محاسبه می کند. با ارسال و دریافت مداوم این اطلاعات و پردازش آن ها توسط سیستم مرکزی پرنده امکان حفظ ارتفاع میسر می شود.

قابل ذکر است که دو سنسور ژیرسکوپ و بارومتر بر روی قطعه ای در داخل پرنده به نام imu قرار دارند که قابل اعتماد ترین سنسورها در بین سایرین هستند.

سنسور جی پی اس (GPS)؛ برای مسیریابی

یکی دیگر از انواع سنسورها در پرنده های dji و سنسورهای مهم پرنده ها، جی پی اس است. تراشه جی پی اس به کمک اطلاعات ماهواره ای به مسیر یابی درست کوادکوپتر کمک می کند. از طرف دیگر با کمک این سنسور می توان نقطه فرود پرنده را مشخص کرد. به این ترتیب در صورتی که در طول پرواز اتفاقی بیفتد هلی شات به نقطه ای که به عنوان نقطه خانه(home) مشخص شده است باز می گردد در شرایط قطع و وصل شدن سیگنال های ماهواره ای و به تبع ان قطع و وصل جی پی اس پرنده ماژولی در پهپادها تعبیه شده به نام قطب نما (کامپس) که دستیار کمکی جی پی اس هست این دو قطعه مکمل یکدیگر هستند که در صورت رعایت شرایط قبل از پرواز یعنی کالیبره کامپس پرنده میتوان به این دو ماژول اعتماد کرد.

نکات

نکته در بین برخی از پرنده های dji از جمله اسپارک و خانواده فانتوم چهار پرو و اینسپایر و مویک دو پرو و مویک ایر سنسور دیگری به نام سنسور اینفرارد تعبیه شده که عملکرد نسبتا بهتری در شرایط کم نوری نسبت به سنسورهای بینایی دارند به این دلیل که وابسته به نور مرئی نیستند و با امواج مادون قرمز کار می‌کنند.

در صورتی که هرکدام از خطاهای کالیبره ای ام یو یا کالیبره سنسورهای ویژن بر روی نرم افزار مربوطه مشاهده شود ملزم به رفع انها و کالیبره کردن با روشهایی هست که اموزش داده میشود.

برای آموزش کالیبره اسیستنت سنسورها کلیک کنید

برای اموزش کالیبره imu کلیک کنید.(به زودی بارگذاری میشود)

اما هرگاه که مکان خود را عوض کنید و بخواهید پرنده را در مکانی جدید به پرواز در اورید حتما باید کالیبره کامپس را انجام دهید چراکه اگر سیگنال جی پی اس به مشکل بخورد پرنده گم نشود یا کرش نکند.

برای آموزش کالیبره کامپس کلیک کنید.

امیدواریم مطلب انواع سنسورها در پرنده های dji و وظایف آن ها برایتان مفید بوده باشد ، در صورتی که سوالی دارید میتوانید با آتراتوس در تماس باشید.

 

آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • با تعمیرات آنلاین آتراتوس؛ همین الان تعمیر کنثبت تعمیر